FANDOM

Beata Elżbieta Kozidrak (ur. 04 maja 1960 w Lublinie) - polska piosenkarka, wokalistka zespołu Bajm. Członkini Akademii Fonograficznej ZPAV

ŻyciorysEdytuj

Uczęszczała do III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie.

Karierę zaczęła w 1978 na Krajowym Festiwalu Piosenki w Opolu, śpiewając utwór "Piechotą do lata" i zdobywając drugie miejsce. W latach 80. i 90. występowała z grupą Bajm, z którą nagrała 10 albumów (wszystkie uzyskały status złotych lub platynowych, sprzedając się w sumie w nakładzie ponad 3,5 miliona egzemplarzy).

W 1995 roku Beata Kozidrak została wyróżniona na Krajowym Festiwalu Piosenki w Opolu statuetką Złotej Karolinki za całokształt działalności estradowej oraz "twórczy wkład w rozwój polskiej kultury".

W 1998 Beata Kozidrak rozpoczęła karierę solową, wydając album zatytułowany Beata. Doczekał się on znakomitych recenzji od krytyków, przyniósł dwie Nagrody Muzyczne Fryderyk oraz status podwójnie platynowego, sprzedając się w nakładzie ponad 200 000 egzemplarzy. Po sukcesie solowego krążka kontynuowała współpracę z Bajmem.

Jej kolejnym solowym projektem był album Teraz płynę, wydany w 2005. Nagrany z udziałem amerykańskich jazzmanów, został dobrze przyjęty przez krytykę i podobnie jak solowy debiut uzyskał status platynowego (70 000 sprzedanych egzemplarzy).

W listopadzie 2010 roku ukazał się singiel Urszuli, "Ten drugi", do którego tekst napisała Beata.

Beata Kozidrak jest laureatką kilkunastu międzynarodowych festiwali, m.in. w Szwecji (Karlshamn), Jugosławii (MESAM) i Finlandii (Lahti).

13 lipca 2012 roku okazało się, że Beata Kozidrak wystąpi w trzeciej edycji programu TVP Bitwa na głosy jako trenerka drużyny z Lublina.

Życie prywatneEdytuj

Beata Kozidrak jest żoną Andrzeja Pietrasa, menedżera grupy Bajm, oraz matką dwóch córek - Katarzyny Pietras (wokalistki formacji Kashmir; ur. 7 grudnia 1981) i Agaty Pietras (ur. 22 września 1993).

DyskografiaEdytuj

FilmografiaEdytuj

  • 1988: Pan Kleks w kosmosie, jako Księżniczka z Rock planety - Rock-Komety

Nagrody i wyróżnieniaEdytuj

  • 1986 - wygrała Festiwal Piosenki Krajów Nadbałtyckich w Karlsham (Szwecja) piosenką "Diament i sól"
  • 1999 - dwie nagrody Fryderyk, jako najlepsza wokalistka roku oraz za najlepszą płytę pop (Beata).
  • 2001 - Fryderyk w kategorii "Wokalistka roku".
  • 2006 - Złote Dzioby Radio WAWA w kategorii "Płyta roku" (Teraz płynę)